Jak wynika z badania „Plany Pracodawców”, polscy przedsiębiorcy chętnie podejmują inicjatywy związane ze świętami Bożego Narodzenia i Nowym Rokiem. W tym roku najwięcej pracodawców zorganizuje wigilię dla pracowników i przekaże im świąteczne premie. Wigilia firmowa
Wigilia firmowa nadal popularna?
Czterech na dziesięciu badanych pracodawców zamierza zorganizować w tym roku dla swoich pracowników spotkanie świąteczne. Nieco mniej przedsiębiorców przekaże zatrudnionym osobom okolicznościowe premie (37%), bony podarunkowe (25%) i prezenty, również te dla rodzin (25%). Oprócz tego 14% pracodawców planuje wzięcie udziału wraz z pracownikami w akcji charytatywnej.
Coraz więcej pracodawców obojętnych na święta
– Warto zauważyć, że w gronie polskich przedsiębiorców wzrasta odsetek tych, którzy nie decydują się na żadne inicjatywy z okazji Bożego Narodzenia i Nowego Roku. Jeszcze przed dwoma laty ten odsetek sięgał 9%, w zeszłym roku – 12%, w tym sięga już 14% – mówi Mateusz Żydek z Randstad Polska.
Skromny polski pracodawca
Ile pieniędzy zamierzają wydać pracodawcy na inicjatywy bożonarodzeniowe w przeliczeniu na jednego pracownika? Najczęściej podawane odpowiedzi to 101–200 zł i 201–300 zł (po 16%). Zwraca uwagę, że aż 12% ankietowanych chce przeznaczyć kwotę powyżej 500 zł. Tylko 5% badanych ograniczy się natomiast do 50 zł.
Nierówność nawet przed świętami
Jeśli chodzi o przekazywane premie i bony towarowe, to nie w każdej firmie dostaną je wszyscy zatrudnieni, w niektórych – tylko wybrane osoby. Poza tym wysokość tych premii i bonów w danej organizacji zazwyczaj będzie różna: jedni pracownicy otrzymają więcej, drudzy – mniej, w zależności np. od zajmowanego stanowiska czy działu, w którym pracują.
Święta w pracy
Boże Narodzenie to w polskiej tradycji czas szczególny. Nie dziwi więc fakt, że coraz częściej świąteczną atmosferę staramy się stworzyć także w miejscu pracy. Portal Pracuj.pl postanowił zapytać swoich użytkowników, jak świętuje się w ich firmach i jak pracodawcy sprawdzają się w roli Mikołajów
Firmową Wigilię organizuje pracodawca niemal co drugiego (46%) ankietowanego. Mogłoby się wydawać, że to dla pracowników kolejny służbowy obowiązek, tymczasem takie podejście reprezentuje jedynie co piąty ankietowany internauta. Zdecydowana większość (93%) traktuje Wigilię firmową jako miły zwyczaj, a blisko dwie trzecie uważa, że warto świętować w gronie osób, z którymi spędza się na co dzień tak dużo czasu.
Kryzys a świąteczne bonusy
Ponad 26% ankietowanych pracowników jest spokojna o świąteczne benefity od swojego pracodawcy. Kolejne 25% to osoby, które odczują skutki kryzysu w tej kwestii. Ich firma w tym roku zrezygnuje w ogóle z dodatkowej, świątecznej gratyfikacji, albo ograniczy wartość takich świadczeń. Prawie 1/3 ankietowanych – niezależnie od sytuacji gospodarczej – nie otrzymuje świątecznych bonusów od swojego pracodawcy.
Czego chcemy pod choinkę?
Najbardziej pożądane przez pracowników prezenty, to premie finansowe (44%) i bony świąteczne (30% wskazań). Co piąty pracujący internauta ucieszyłby się z wolnego dnia w Wigilię, 24 grudnia. Dla 15% ankietowanych wystarczającym prezentem świątecznym byłyby życzenia złożone osobiście przez szefa. Wśród innych, niematerialnych pragnień, pracownicy wymieniają między innymi równe traktowanie i szacunek dla podwładnych oraz… święty spokój.
Pozytywny stosunek internautów do firmowego świętowania nie ma jednak znaczącego wpływu na sposób, w jaki obchodzą oni święta Bożego Narodzenia. Zdecydowanie preferujemy spędzanie tego czasu w gronie rodzinnym.
Teksty dostarczył: InfoWire.pl
Zobacz też:
> Przysłowia Wigilia, Boże Narodzenie
> Wigilia firmowa i karykaturzysta